46. Alkohol
A hűsítő csalás
Úgy néznek ki, mint az üdítőitalok, olyan ízük van és úgy árusítják őket, mint az üdítőket. De itt véget is ér a hasonlóság. Ezek az italok több alkoholt tartalmaznak, mint egy pohár sör vagy bor, és a kalória is jóval több bennük.
A kevés alkoholt tartalmazó üdítők, hűsítők olyan vonzók, olyan egészségesnek látszanak!
Ez a stratégia. Ezek a hűsítők a szivárvány minden színében előfordulnak, és sokan a gyümölcslevekkel társítják őket. A tasakot, dobozt gyakran borítják friss gyümölcsöket ábrázoló képek, még akkor is, ha a produktum egyáltalán nem tartalmaz gyümölcsöt vagy gyümölcslevet.
Sőt mi több, ezek a hűsítők gyakorta édesek, gyöngyözőek, mint az üdítőitalok. Az alkohol különben kellemetlen ízét teszik vonzóvá azok részére, akik nem isznak szokásból és rendszeresen alkoholt. Továbbá csomagolják, mint a többi alkoholtartalmú italt, hanem olyan köntösben jelennek meg, mint az üdítőitalok.
Az ilyen hűsítőben a legrosszabb az illúzió, hogy kicsi az alkoholtartalma, ugyanis ez nem igaz. A hűsítők átlagosan hat százalék alkoholt tartalmaznak, miközben a sörfélék csupán négy százalékot. És miközben ezek a hűsítők általában 3,3 deciliteres palackokban jelennek meg, a bennük lévő alkoholmennyiség elérheti a ginben, tonikban vagy egy pohár borban lévő alkohol mennyiségét.
Milyen hatással vannak ezek a hűsítők a fiatalokra?
A tizenévesek, főleg a lányok vonzódnak ezekhez a hűsítőkhöz. Tetszik nekik a név, amely egy könnyű üdítőitalt sejtet, és szeretik az ízét is. “Ezek a hűsítők veszélyesek a gyerekekre nézve, mert nagyon könnyű rájuk szokni” – mondja Diane Purcell, a chicagói Parkside Medical Services munkatársa. A limonádétól a citromos “hűsítő”-ig csak egy lépést kell megtenni. S nem is kell az alkohol íze után áhítozni.
Egy újkeletű áttekintés nyilvánvalóvá tette, hogy a hatodikosok 40, a főiskolák hallgatóinak pedig legalább 80 százaléka már megkóstolta az alkoholtartalmú hűsítőket. A 12–17 évesek 37 százaléka fogyaszt alkoholt. Ötmillió tizenéves amerikainak pedig már komoly, az alkoholfogyasztásból eredő problémái vannak.
Nincsenek ezek a gyerekek abban a veszélyben, hogy felnőttként alkoholistává válnak?
Sok gyermek már alkoholista, amikor a felnőttkort eléri. Mások pedig úton vannak ebbe az irányba.
A serdülőkorban kialakított szokásainkat magunkkal visszük felnőttkori életvitelünkbe is. Van tehát 10,5 millió felnőtt alkoholista és további 7,6 millió, akiknek alkohollal összefüggő problémáik vannak. Az összes, végzetes kimenetelű közlekedési baleset mintegy felénél, s az egyre szaporodó repülőgép-katasztrófáknál jelen van az alkohol. Ha nem tudunk segíteni a tizenéveseken, a dolgok egyre rosszabbra fordulnak. Az alkohol súlyosan károsítja az egészséget is. Elősegíti a magas vérnyomás kialakulását, kifejezetten mérgező hatású a szívizomra. Növeli az agyvérzés, a szív artériáinak és a szívizom megbetegedéseiből eredő hirtelen halál, a vértolulásos, pangásos szívelégtelenség, májcirrhosis és -rák kockázatát. Lerövidíti az iszákosok életének hasznos időszakát, gyötrelmessé teszi a családok és barátok életét.
Talán a legszomorúbb statisztika az, amely az utóbbi években jelent meg azokról a veszélyeztetett csecsemőkről, akik szüleik alkoholfogyasztásának köszönhetően helyrehozhatatlanul lemaradnak a fejlődésben.
Mit tehetünk, hogy megvédjük a fiatalokat?
A borízű hűsítők előállítása és forgalmazása nagy üzlet, megközelítőleg 1,7 milliárd dollárt tesz ki.
Vonzerejük azonban korlátozható lenne, ha egyértelműen feltüntetnék rajtuk, hogy alkoholtartalmú italokról van szó, és megtiltanák, hogy 21 év alattiaknak eladhassák ezeket. Ha nagy, figyelmeztető címkékkel látnák el őket, melyek felhívnák a figyelmet az alkoholtartalmú italok fogyasztásával járó, egészséget károsító kockázati tényezőkre, és külön adót vetnének ki rájuk, ezzel egy másik, kisebb akadályt gördíthetnének a hozzáférhetőség útjába.
De a legfontosabb, hogy azok a fiatalok, akik nem alkoholista otthonokban nőnek fel, statisztikailag kevésbé hajlamosak arra, hogy ilyen jellegű problémákkal kelljen küzdeniük, amikor elérik a felnőttkort. Nincs erősebb befolyás a szülői jó példánál. “A bor csúfoló, a részegítő ital háborgó, valaki beletéved ebbe, nem bölcs.” (Példabeszédek könyve, 20:1)
Úgy néznek ki, mint az üdítőitalok, olyan ízük van és úgy árusítják őket, mint az üdítőket. De itt véget is ér a hasonlóság. Ezek az italok több alkoholt tartalmaznak, mint egy pohár sör vagy bor, és a kalória is jóval több bennük.
A kevés alkoholt tartalmazó üdítők, hűsítők olyan vonzók, olyan egészségesnek látszanak!
Ez a stratégia. Ezek a hűsítők a szivárvány minden színében előfordulnak, és sokan a gyümölcslevekkel társítják őket. A tasakot, dobozt gyakran borítják friss gyümölcsöket ábrázoló képek, még akkor is, ha a produktum egyáltalán nem tartalmaz gyümölcsöt vagy gyümölcslevet.
Sőt mi több, ezek a hűsítők gyakorta édesek, gyöngyözőek, mint az üdítőitalok. Az alkohol különben kellemetlen ízét teszik vonzóvá azok részére, akik nem isznak szokásból és rendszeresen alkoholt. Továbbá csomagolják, mint a többi alkoholtartalmú italt, hanem olyan köntösben jelennek meg, mint az üdítőitalok.
Az ilyen hűsítőben a legrosszabb az illúzió, hogy kicsi az alkoholtartalma, ugyanis ez nem igaz. A hűsítők átlagosan hat százalék alkoholt tartalmaznak, miközben a sörfélék csupán négy százalékot. És miközben ezek a hűsítők általában 3,3 deciliteres palackokban jelennek meg, a bennük lévő alkoholmennyiség elérheti a ginben, tonikban vagy egy pohár borban lévő alkohol mennyiségét.
Milyen hatással vannak ezek a hűsítők a fiatalokra?
A tizenévesek, főleg a lányok vonzódnak ezekhez a hűsítőkhöz. Tetszik nekik a név, amely egy könnyű üdítőitalt sejtet, és szeretik az ízét is. “Ezek a hűsítők veszélyesek a gyerekekre nézve, mert nagyon könnyű rájuk szokni” – mondja Diane Purcell, a chicagói Parkside Medical Services munkatársa. A limonádétól a citromos “hűsítő”-ig csak egy lépést kell megtenni. S nem is kell az alkohol íze után áhítozni.
Egy újkeletű áttekintés nyilvánvalóvá tette, hogy a hatodikosok 40, a főiskolák hallgatóinak pedig legalább 80 százaléka már megkóstolta az alkoholtartalmú hűsítőket. A 12–17 évesek 37 százaléka fogyaszt alkoholt. Ötmillió tizenéves amerikainak pedig már komoly, az alkoholfogyasztásból eredő problémái vannak.
Nincsenek ezek a gyerekek abban a veszélyben, hogy felnőttként alkoholistává válnak?
Sok gyermek már alkoholista, amikor a felnőttkort eléri. Mások pedig úton vannak ebbe az irányba.
A serdülőkorban kialakított szokásainkat magunkkal visszük felnőttkori életvitelünkbe is. Van tehát 10,5 millió felnőtt alkoholista és további 7,6 millió, akiknek alkohollal összefüggő problémáik vannak. Az összes, végzetes kimenetelű közlekedési baleset mintegy felénél, s az egyre szaporodó repülőgép-katasztrófáknál jelen van az alkohol. Ha nem tudunk segíteni a tizenéveseken, a dolgok egyre rosszabbra fordulnak. Az alkohol súlyosan károsítja az egészséget is. Elősegíti a magas vérnyomás kialakulását, kifejezetten mérgező hatású a szívizomra. Növeli az agyvérzés, a szív artériáinak és a szívizom megbetegedéseiből eredő hirtelen halál, a vértolulásos, pangásos szívelégtelenség, májcirrhosis és -rák kockázatát. Lerövidíti az iszákosok életének hasznos időszakát, gyötrelmessé teszi a családok és barátok életét.
Talán a legszomorúbb statisztika az, amely az utóbbi években jelent meg azokról a veszélyeztetett csecsemőkről, akik szüleik alkoholfogyasztásának köszönhetően helyrehozhatatlanul lemaradnak a fejlődésben.
Mit tehetünk, hogy megvédjük a fiatalokat?
A borízű hűsítők előállítása és forgalmazása nagy üzlet, megközelítőleg 1,7 milliárd dollárt tesz ki.
Vonzerejük azonban korlátozható lenne, ha egyértelműen feltüntetnék rajtuk, hogy alkoholtartalmú italokról van szó, és megtiltanák, hogy 21 év alattiaknak eladhassák ezeket. Ha nagy, figyelmeztető címkékkel látnák el őket, melyek felhívnák a figyelmet az alkoholtartalmú italok fogyasztásával járó, egészséget károsító kockázati tényezőkre, és külön adót vetnének ki rájuk, ezzel egy másik, kisebb akadályt gördíthetnének a hozzáférhetőség útjába.
De a legfontosabb, hogy azok a fiatalok, akik nem alkoholista otthonokban nőnek fel, statisztikailag kevésbé hajlamosak arra, hogy ilyen jellegű problémákkal kelljen küzdeniük, amikor elérik a felnőttkort. Nincs erősebb befolyás a szülői jó példánál. “A bor csúfoló, a részegítő ital háborgó, valaki beletéved ebbe, nem bölcs.” (Példabeszédek könyve, 20:1)