My Instagram

Pásztortáska

Pásztortáska

Ezt a mindenütt, utak mentén, réteken, ugarföldeken, árkokban, bozótosokban, szántóföldeken és veteményeskertekben elõforduló, értékes gyógynövényt általában kellemetlen gyomnak nézik. Alighogy felhalmozódik valahol egy földrakás, különösen építkezések közelében, máris szinte egy éjszaka alatt kinő. Gezemicének, pásztortarsolynak, istentáskájának, paperszényének, vérálltatófűnek, libazsázsának is nevezik. Szabálytalanul fogas szélű tőlevelei rózsában állnak. Szára 40 cm-re nő meg. Virágzási ideje márciustól novemberig tart. Az apró, piszkosfehér virágok összetett ernyőt képeznek, amely megnyúlt fürtté alakul át. A vékony száracskában szívalakú becőke nő, ami bőrszerű tapintású. A baromfiak különösen szeretik a pásztortáska termését. Mihelyt olvadni kezd a hó és már nem fagy kint a szabadban, frissen és zölden felüti fejét a pásztortáska.

A pásztortáskából készített tea, naponta 2-3 csészével fogyasztva, mindenféle vérzésre jó eredménnyel alkalmazható, például orr-, gyomor-, bél- és szabálytalan méhvérzés esetén. Vérző sebeknél, ha a vérzés nem akar elállni, a belőle készített főzet elképesztő hatású.

Akinek erős a menstruációs vérzése, nyolc-tíz nappal a havi vérzés megkezdése előtt igyék naponta két csésze teát, amit egy púpozott teáskanálnyi pásztortáskából kell készíteni forrázással. Ez a tea a pubertás alatt is szabályozza a ciklust. A klimaxban járó nőknek négy héten át naponta két csészével meg kellene inniuk, majd három hetet hagyjanak ki és a menstruációs ciklusban ismételjék a kúrát.

Vérző aranyér esetén végezzünk kis beöntéseket, vegyünk ülőfürdőt vagy a pásztortáska langyos főzetével mosogassuk az aranyeret. Azok a kismamák, akiknek a szoptatás idején megduzzad a mellük, gőzöljenek fel friss pásztortáskát egy szitában és kendőbe burkolva helyezzék melegen a mellükre. Vesevérzés esetén különösen ajánlatos naponta két csészével meginni abból a teából, amit a pásztortáska és a zsurló 1:1 arányú keverékéből készítünk. A mi pásztortáskánk azonban - a fehér fagyöngyhöz hasonlóan - a vérkeringést is szabályozza, és mind magas, mind alacsony vérnyomás ellen ajánlható. A pásztortáskából forrázással készítünk teát, a fagyöngyöt ellenben éjszakára hideg vízben áztatjuk. Naponta két csészével kell meginni belőle, mindaddig, amíg a vérkeringés nem normalizálódik. A pásztortáska, csakúgy mint a fagyöngy, nagyon jó gyógyhatást fejt ki a méhvérzések esetében is. Ebben az esetben is csak egy ideig kell fogyasztani a teát.

Minden külső izom-megbetegedésben rendkívül fontos segítőnk ez-az értékes gyógynövény. Érdekes, hogy vajmi keveset lehet olvasni róla a mostani füvészkönyvekben. Néhány évvel ezelőtt egy idősebb úr megajándékozott egy régi, csodaszép füvészkönyv- vel. amelyben korabeli metszetek és rajzok láthatók. Ám ahogy az lenni szokott, amikor reggeltől késő estig dolgozik az ember, csak egyszer jutott időm arra, hogy átlapozzam. Egy napon aztán, úgy éjfél felé felriadtam álmomból, úgy tűnt, mintha valaki gyöngéden a vállamat rázta volna. És akkor eszembe jutott: ,.Már egy fél éve megvan ez a füvészkönyved és még egyetlen egyszer sem mélyedtél el benne!" Immáron teljesen éberen felkeltem, előkerestem a könyvet és kényelembe helyeztem magam vele a nappaliban. Ahogy felütöttem, az alábbi néhány sor ötlött a szemembe: „Ha már semmi sem használ végtag vagy izomsorvadás esetén, úgy tedd a következőket: pásztortáskát vágj apróra, öntsd le gabonapálinkával, tíz napig tartsd a napon vagy a meleg kályha közelében, majd ezzel a szerrel dörzsöld be naponta párszor a beteg testrészt, valamint igyál meg négy csésze palástfűteát!". És mintha csak ezért történt volna velem az egész - abban a pillanatban nem is tudatosodott igazán - ahogy ezt a pár sort elolvastam, becsuktam a könyvet, a helyére tettem, visszafeküdtem és hamarosan ismét elaludtam. Néhány nap múlva valaki felhívott Bécsből: „Tudna-e segíteni rajtam? Ápolónő vagyok, 52 éves, de már két éve nyugdíjaztak. Izomsorvadás miatt teljesen magatehetetlen vagyok!" Miután megadtam neki a fentebbi receptet és három hét elteltével teljesen egészségesen keresett fel Grieskirchenben, megtudtam, hogy azon a napon, amelyen éjfél táján felébredtem, ő zarándokúton volt a Szűzanyához az itáliai San Damiano-ban. A visszaúton az autóbuszban hívta fel rám a figyelmét egy úr, aki látta, milyen magatehetetlen. Rövid időn belül úgy megerősödött, hogy ismét folytathatta ápolónői hivatását, íme egy másik hívás, ezúttal Steyrből, Felső-Ausztriából: „62 esztendős vagyok. A záróizmom gyengesége miatt bélelőesés következett be nálam, amivel tavaly megoperáltak. Idén ősszel megismétlődött a dolog: éjjel-nappal szakadatlan fájdalmaim vannak, a köldökömtől mindkét csípőmig, mintha szét akarnának fűrészelni. A kórházi orvosok hallani sem akartak egy második műtétről, mondván, úgy sincs értelme." Nekem rögtön eszembe jutott az istenadta pásztortáska, napi négy csésze palástfűteát javalltam neki, ami belsőleg erősíti az izmokat, továbbá azt tanácsoltam, hogy pásztortáska-tinktúrával kenje magát, amelyből 3x10 cseppet a palástfűteába is keverjen bele. Hogy áthidaljuk azt a tíz napot, amíg a tinktúra elkészül, svédkeserűből javasoltam neki borogatást. Minden elképzelést felülmúlt a meglepetésem, amikor az asszony valamivel később felhívott és közölte, megszűntek a panaszai. A bélelőesés tökéletesen eltűnt, a záróizmok ismét normálisan működtek és a kínzó fájdalmak a csípőjében már a kezelés második napján enyhültek. Mivel a telefonbeszélgetés alatt olyan meglepett voltam, hogy szinte szólni sem tudtam, két nap múlva az asszony felkeresett, hogy személyesen fejezze ki örömét. Csak azt mondhatjuk: Lám, a Teremtő patikájának gyógyfüvei mennyit segítenek! Ki viszi véghez ezeket a csodákat? Egyes-egyedül a Teremtő kegyelme. Egy nő Alsó-Ausztriából Karlstein környékéről így írt nekem: „Egyik előadása után a tanácsát kértem lágyéksérv ügyében. Az kb. tíz centiméter hosszú, 3-4 cm széles és magas volt. Mielőtt a pásztortáska-tinktúra kész lett volna, svédfüves borogatást alkalmaztam. Aztán beecseteltem pásztortáska-tinktúrával és hat héten át napi négy csésze palástfűteát ittam. Mivel gazdálkodó vagyok, nem kímélhettem magam - éppen aratás ideje volt, - a munkához haskötőt viseltem. Tizenkét napi kúra után a lágyéksérv eltűnt, de még mindig éreztem fájdalmakat. Két hónap múlva azonban ezek is megszűntek. A lágyéksérvből műtét nélkül sikerült kigyógyulnom."

A megboldogult dr. Erich Röling főorvos, a felső-bajorországi Mittenwald bioklinika vezetője meglátogatott egyszer, és amikor elolvasta ezt a levelet, szemmel láthatóan mély benyomást tett rá. Orvosi szempontból ő addig úgy látta, hogy a lágyéksérv csakis operációval gyógyítható.

Négy csésze palástfűtea elfogyasztása és pásztortáska-tinktúrás bedörzsölés segít a méhelőesésen is.(A bedörzsölést a hüvelytől kell kezdeni és az altesten át folytatni.) Hangsúlyozni kívánom, hogy ennek a tinktúrának friss pásztortáskából kell készülnie!
Az ilyen komoly izombetegségek esetén csak a friss növény ad biztos és gyors segítséget!

FELHASZNÁLÁSI MÓDOK

Teakészítés: 1 púpozott teáskanál füvet adunk 7« liter vízhez, forrázzuk, rövid ideig állni hagyjuk.

Ülőfürdők: lásd az Általános rész Ülőfürdő című fejezetét.

Dunsztkötés: két összemarék füvet, ha lehet, frisset, egy szitában vízgőz fölé tartunk. Az átgőzölt füvet kendőbe csavarjuk és így helyezzük a testre.

Pásztortáska-tinktúra: frissen szedett pásztortáskát, levelestől, szárastól, virágostól, termésestől vagdaljunk fel, lazán töltsük üvegbe, öntsük rá 38-40%-os gabonavagy gyümölcspálinkát (hogy teljesen belepje a növényt), két hétig hagyjuk állni a napon vagy más meleg helyen.
loading...