19. Kalóriák

Kalóriabombák gyártása

Gyakran előfordul, hogy az egészséges, tápanyagban gazdag ételeket kalóriabombákká alakítjuk át. Igen könnyű ezt tenni, s úgy tesszük, hogy meg sem gondoljuk. Vegyünk például egy almát: vannak benne vitaminok, ásványi anyagok, rost, és csupán 75–100 kalória. Ha úgy ennénk meg, ahogyan a fáról lekerül, nem lenne semmi problémánk. De mi szeretjük egy kicsit “feljavítani” cukorral, és almaszószt készítünk belőle, megduplázva a kalóriákat. Az almás pite még ennél is közkedveltebb – s étkezési katasztrófát jelent, hiszen egy szelet akár 500 kalóriát is tartalmazhat.

Ehelyett megehetnénk egy csomó almát!

  Erről van szó. Öt-hat almát kellene elfogyasztanunk ahhoz, hogy ezt a kalóriaszintet elérjük. Azt is tudjuk, hogy ezt nem igazán tennénk, hiszen két-három alma elfogyasztása után már jóllakunk.
  De nézzük most a krumplit. Ez a szerény növény csodálatosan tápláló étel. Néhány évvel ezelőtt a tudósok elvégeztek egy kísérletet: egész évben nem ettek mást, csak burgonyát. Meglepő, de egészségesek maradtak, s kitűnő erőnlétnek örvendtek.
  Egy nagy burgonya önmagában csupán 140 kalóriát tartalmaz. Azonban lássuk csak, miképpen fogyasztjuk manapság a krumplit. Ki eszi üresen? Fel szoktuk “dúsítani”. A friss salátákat is olajos öntetekkel “gazdagítjuk”. A gyümölcsök legjavából levek, piték készülnek, vagy sűrű szirupban konzerválják őket. Még a frissen főzött zöldségféléket is megvajazzuk, szószokkal öntözzük, ami persze megduplázza vagy megháromszorozza a kalóriákat. Nem csoda, hogy súlyproblémáink vannak.

Hogyan változtassunk ezen?

  A megoldások viszonylag egyszerűek. Nem velünk született beidegződés az, hogy milyen ételeket szeretünk jobban. Elsajátítottuk, kialakítottuk és műveljük e szokásokat, de megváltoztathatók. Ha ezeket jó szokásokkal helyettesítjük, amelyeket állhatatosan és eltökélten újra meg újra ismételünk, meglesz a kellő hatásuk.
  Kezdhetjük azzal, hogy több természetes élelmet fogyasztunk, amelyeket persze egyszerűen készítettek el. Ide tartoznak a teljes őrlésű gabonából készült kenyerek, a teljes őrlésű lisztneműek, a rizs és a tésztafélék, mindenféle friss zöldség, a gumósok, mint amilyen a burgonya és a yam, valamint a hüvelyesek, mint a bab, borsó, lencse – ezek kitűnő választások.
  Kényeztessük magunkat gyümölccsel! Amikor csak lehetséges, fogyasszunk friss, egész gyümölcsöt, anélkül, hogy cukrot tennénk hozzá. Hámozzunk és együnk meg egy narancsot például, ahelyett, hogy a levét innánk, mert így több tápértéket és rostot tartalmaz, s jóval kevesebb kalóriát veszünk magunkhoz.
  Amikor úgy fogyasztjuk a táplálékot, ahogyan megterem, tele van rosttal és meglehetősen kevés benne a kalória. Ha csupán a kalóriabombákat hagyjuk el, a legtöbb esetben lényegesen nagyobb mennyiségű táplálékot fogyaszthatunk, jóllakottnak és megelégedettnek érezzünk magunkat, és mégis veszítünk a súlyunkból.