52. A valódi orvosság

Együnk az egészségért!

“Táplálékod legyen orvosságod!” (Hippokratész)

  Ha a mai életmód kiváltotta betegségek járványszerű terjedésével szemben csatát akarunk nyerni, szakítanunk kell étrendünk halálos mértéktelenségeivel. Táplálkozzunk egyszerűbb, természetesebb módon! Létezik olyan étrend, amely nem csupán megelőzi a legtöbb gyilkos betegséget, de megszüntetésükben is segít. A táplálékok széles választékát természetes mivoltukban kell elfogyasztanunk, egyszerűen elkészítve. Ha vállaljuk a természetesebb életvitelt, megjavult egészséget és megnövekedett energiát kapunk cserébe.

Alapelvek az egész életen át tartó egészséges életvitelhez

TÁPLÁLÉK
  • Tápláljuk testünket egészséges, rostban gazdag, bőséges tápanyagot tartalmazó élelmiszerekkel.
  • Fokozatosan törekedjünk a vegetáriánus életvitel megvalósítására.
  • Javítsuk emésztésünket: hagyjunk fel a nassolással.

MOZGÁS
  • Erősítsük meg testünket, és naponkénti – lehetőleg a szabadban végzett – aktív mozgással tegyük élvezetessé az életet. Törekedjünk elérni azt, hogy napi 30 percet szánjunk erre. A gyaloglás a legbiztonságosabb és az egyik legjobb testgyakorlás.

VÍZ
  • Frissüljünk fel reggelenként meleg-hideg zuhany váltakozó alkalmazásával.
  • Bensőnket úgy élénkítsük és üdítsük fel, hogy naponta megiszunk hat-nyolc pohárnyi vizet.

NAPFÉNY
  • Húzzuk félre a sötétítőfüggönyöket! Hadd süssön be a nap! Felvidít, sőt egészségünket is javítja.

MÉRTÉKLETESSÉG
  • Éljünk kiegyensúlyozott életet! Fordítsunk időt munkára, játékra, pihenésre és kikapcsolódásra egyaránt.
Ápoljuk a társas kapcsolatokat, és fordítsunk figyelmet a lelki növekedésre is.
  • Védjük testünket az olyan káros anyagoktól, amilyen a dohány, az alkohol, a koffein és a drogok.

LEVEGŐ
  • Szellőztessünk naponta. Jól kiszellőztetett szobában aludjunk.
  • Gyakran vegyünk mély lélegzetet. Gyalogoljunk a szabad levegőn mindennap.

NYUGALOM
  • Törekedjünk a napi hét-nyolc órai alvásra. Menjünk elég korán aludni, hogy felfrissülten ébredhessünk.
  • Szenteljünk időt a kikapcsolódásra is. Járjunk gyülekezetbe, menjünk kirándulni, dolgozzunk a kertben, űzzünk valamilyen értelmes kedvtelést, menjünk rendszeresen nyaralni.

BIZALOM
  • A minőségi és beteljesedett élethez a lelki növekedés és fejlődés is hozzátartozik.
  • A szeretet, hit, bizalom és reménység kedvező hatást gyakorol a testi egészségre is.

Alapvető irányelvek az egész életen át tartó jó egészség kialakításához

FOGYASSZUNK KEVESEBB...

  ...látható zsírt és olajat
  – kerüljük a zsíros húsokat, a margarinokat, a főző- és salátaolajokat, szószokat, mártásokat és önteteket
  – csak igen ritkán fogyasszunk vajat és olajos magvakat
  – kerüljük a sütést: hirtelen sütés helyett kevés vízzel, teflonserpenyőben pároljunk

  ...cukrot
  – korlátozzuk a cukor, méz, melasz, szirupok, piték, kekszek, cukrászsütemények, cukorkák, aprósütemények, üdítőitalok és a cukorban gazdag desszertek fogyasztását, mint például a puding és a jégkrém

  ...koleszterint tartalmazó ételt
  – szigorúan korlátozzuk a hús, kolbászfélék, tojássárgája és máj fogyasztását
  – korlátozzuk a tejtermékeket is; ha nagyon megkívánjuk, inkább fogyasszunk zsírszegény sajtokat és zsírtalan tejtermékeket, s ha fogyasztunk is halat vagy szárnyast, csak nagyritkán tegyük

  ...sót
  – ne sózzuk az ételt se főzés közben, se az asztalnál, s korlátozzuk az igen sós termékek fogyasztását, mint amilyenek a sós lében tartósított savanyúságok, sós kekszek, szójamártások, sózott pattogatott kukorica, olajos magvak, ropogtatnivalók, perecek, ropik, fokhagymás só

  ...alkoholt
  – minden formájában kerüljük az alkoholt, de a kloffeintartalmú italokat is, mint például a kávé, a kólafélék és a fekete tea

FOGYASSZUNK TÖBB...

  ...teljes gabonamagvat
  – korlátlanul fogyaszthatunk barna rizst, kölest, árpát, kukoricát, búzát és rozst
  – ugyancsak korlátlanul fogyaszthatunk teljes gabonából készült termékeket, például kenyeret, tésztaféléket, őrölt gabonát és kukoricalepényt

  ...gyökeret és hüvelyest
  – korlátlanul fogyaszthatunk mindenféle burgonyát, ehetünk yamgyökeret (zsírbő feltétek nélkül)
  – fogyasszuk a borsót, a lencsét és a bab minden fajtáját

  ...gyümölcs- és zöldségfélét
  – együnk meg mindennap néhány friss, egész gyümölcsöt
  – korlátozzuk a rostszegény gyümölcslevek és szirupban eltett, dobozolt gyümölcsök fogyasztását
  – együnk naponta zöldségféléket is, törekedve a változatosságra
  – fogyasszuk a friss salátaféléket kalóriaszegény és csak enyhén sós dresszingekkel (öntetekkel)

  ...vizet
  – igyunk meg hat-nyolc pohár vizet naponta, s ezt alkalmanként a vízbe csavart citrommal vagy gyógyteákkal tehetjük változatossá

  ...tartalmas reggelit
  – élvezzük a meleg, sokféle magból álló müzliket, friss gyümölcsöket és a teljes kiőrlésű kenyérből készített pirítóst – indítsuk “repülőrajttal” a napot!