1. Egyensúly

Gyors megoldások

Újságcímoldal kürtölte világgá: a sárgarépa megelőzheti az agy- és nyaki tumorok kialakulását. “A legújabb kutatás feltételezi, hogy ha naponta elfogyasztunk öt-hat ropogós répagyökeret, ez visszafordítja a leukoplakiát, azaz a szájban és a torokban előforduló prekarcinomás elváltozást.”

Az egyik barátom, Anna azonnal vásárolt egy gyümölcscentrifugát, hogy a friss répagyökerekből levet sajtoljon.
“Mennyi répalé nyerhető öt sárgarépából?” – kérdeztem tőle. Felragyogott a szeme: “Én nem érem be öttel! A gép segítségével két-három kiló sárgarépa levét is megihatom naponta!”
  Vajon jó ötlet volt ez részéről? Igaz, hogy a zöldségek az egészséges étrend fontos részét alkotják. Az is igaz, hogy a betegségek megelőzésében játszott szerepük egyre jobban felértékelődik. De mindennap két-három kiló egyetlen zöldségféléből?…
  Anna szervezete végül fellázadt. Bőre betegesen sárga színre váltott. Fertőző májgyulladástól tartott, ezért orvoshoz ment, aki elmagyarázta neki, hogy a sárgarépa a béta-karotinként ismert narancssárga festékanyagot tartalmazza. A szervezet ésszerű mennyiségben kezelni tudja ezt az anyagot, de a szertelenül fogyasztott, túlzásba vitt adagok elraktározódnak a májban, a bőrben és a nyálkahártyában, s répaszínűre festik azokat.
  Ez a tapasztalat vajon kijózanította őt? Csak egy pillanatra. Mi, emberek, igen különös lények vagyunk. A nagy feltűnést keltő felfedezések és az összetett egészségi problémákra kínált gyors megoldások szinte ellenállhatatlanok.
A “répacsíny” után Anna belesodródott a zabkorpa körüli felhajtásba. A kukoricakása és a meleg vajas sütemény (muffin) hónapokon át tartó varázsa után azonban késznek mutatkozott a valódi életmód-változtatásra.

A sárgarépa valóban megvéd bennünket a ráktól?

  A sárgarépa és még néhány másik sárga gyümölcs- és zöldségféle igen sok béta-karotint tartalmaz. A bétakarotinból a szervezet A-vitamint készít, amely bizonyos rákfajták ellen védelmet nyújt.
  A vitaminok két alaptípusba sorolhatók: a vízben és a zsírban oldódókhoz.
  A vízben oldódó vitaminokból (B-komplex és C) fogyasztott túl nagy mennyiségeket a vesék általában ki tudják mosni a szervezetből.
  Más a helyzet a zsírban oldódó vitaminokkal (A, D, E és K): a legkisebb többlet sem küszöbölhető ki, csak ha felhasználjuk. Az A-vitamin túl nagy mennyiségben toxinként kezd viselkedni, és fejfájást, ízületi fájdalmakat okozhat, károsíthatja a bőrt, sőt hajhullást is előidézhet. Potenciális toxicitása miatt törvények szabályozzák az Avitamin és más zsírban oldódó vitaminok felhasználható mennyiségét az élelmiszer-adalékokban, illetve - kiegészítőkben.
  A béta-karotin esetében nincsenek efféle korlátozások. A béta-karotinból ugyanúgy A-vitamin lesz, annyi, amennyire szükség van, a többletet pedig más módon használja fel a szervezet. Ezért manapság az a tendencia, hogy béta-karotinnal kell helyettesíteni az A-vitamint a tablettákban.
  Ez a megkülönböztetés azért fontos, mert jól illusztrálja, miként használja fel a szervezet a táplálékot. A vitaminok, ásványi anyagok és más tápanyagok a természetes élelmiszerekben pontosan a megfelelő formákban vannak jelen: ahogyan beépülhetnek szervezetünkbe, amely gondosan meg tudja válogatni és ki tudja választani, amire szüksége van. Amikor viszont egy ételből vagy tápanyagból túl sokat fogyasztunk, vagy belebabrálunk a táplálék összetételébe, felborulhat az egyensúly.
  A béta-karotin tehát jó, de a sokkal több nem szükségszerűen jobb.
  Ez kemény beszédnek számít a mai világban, hiszen az emberek szinte mindent túlzásba visznek – túl sokat esznek, túl sokat isznak, túl sokat dohányoznak, túl sokat költenek, és túl sok a társas összejövetel is. A mértéktartó életvitel közel sem olyan népszerű, mint amennyire egészséges.
  A “most vagy rögtön” társadalmában élünk, a gyors és ideiglenes megoldások szemléletével, és nehéz elfogadnunk, hogy a jó egészség nem érhető el azonnal. Soha nincs hiány vevőkből, amikor egy új divathóbort kelt szenzációt a média segítségével.
  Amikor egy népszerű egészségügyi kiadvány szaktanácsadója voltam, igen sokszor kerestek fel riporterek. Ilyesmiket próbáltak velem kimondatni: “Igen, ha naponta megeszünk fél kiló lucernahajtást, megerősítjük a szívünket”, vagy “Néhány kapszula gyökereztetett tengeri alga jó éjszakai alvást biztosít”. Senki sem akarta hallani a véleményemet a józan értelemről, a belátásról és a kiegyensúlyozott étrendről, amelyre a szervezetnek igazán szüksége van. Ha helyes, értelmes riportanyagot adtam le nekik, akkor sem készült főcím az egészséges, kiegyensúlyozott életvitelről, még az egészségüggyel és egészségneveléssel foglalkozó magazinok címoldalára sem került, mivel nem teremtett jövedelmező, nyereséges, új piacokat a különböző “egészséges” termékek számára.
  Az emberi test hosszú ideig képes eltűrni, elviselni ilyen vagy olyan túlzást, mértéktelenséget. Még három kiló sárgarépát is naponta! De csakis az a bizonyos egyensúly, kiegyensúlyozottság, megfontoltság – nemcsak abban, amit megeszünk, hanem egész életmódunkban – vezet a tartós egészséghez és boldogsághoz.